FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/11/2020

Hur går man tillväga för att få avtjäna sitt fängelsestraff genom fotboja?

Hej jag har dömts till 2 veckor fängelse pga undanröjande av skyddstillsyn men vill verkligen ha fotboja istället.

hur ska jag gå tillväga för att ordna detta har bett hovrätten men inte fått det har ytterligare en chans till att överklaga ska jag ordna en advokat om det går att omvandla det till fotboja.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan du ansöka om fotboja?
Alla som har dömts till fängelse i max sex månader kan ansöka om att få avtjäna straffet genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, dvs. med fotboja (1 § lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Det innebär att du kan ansöka om att få fotboja, eftersom du dömts till fängelse i två veckor.

Hur ska du gå tillväga?
Eftersom du dömts till fängelse i två veckor kommer Frivården skicka hem ett brev till dig där du erbjuds att ansöka om fotboja. Du kan även själv ladda ned ansökningsblanketten från Kriminalvårdens hemsida. När du fyllt i blanketten ska den skickas in eller lämnas till det lokala frivårdskontoret. De kommer sedan göra en lämplighetsbedömning.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare