Hur går en privatperson tillväga för att indriva en skuld för obetald hyra?

Hej,

Min dotter hyr ut sin lägenhet (hyresrätt) i andra hand p g a utlandsvistelse. Detta har fungerat tills sista månaden då hyresgästen bestämde sig för att inte betala sista månaden (juni -18). Vi har försökt att få kontakt med henne men hon svarar inte och har blockat min dotter på soc. medier. Brodern har pratat med hennes pappa utan resultat. Hon har kvitterat ut två nycklar som vi inte vet var de finns. (Jag har en extranyckel som hon vet om)

I avtalet som de skrivit står fr o m 1/9 -18 och tills vidare och att hyresavtalet upphör vid det månadsskifte som

infaller närmast efter tre månader från uppsägningen.

Någon uppsägning har inte skett från något håll då det var bestämt att det skulle gälla till 1/7 -18 som står på ansökan till bostadsbolaget.

Nu undrar jag hur vi skall gå till väga?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad jag förstår utifrån din fråga har personen redan flyttat fast ni avtalat om att hon skulle bo där fram till 1 juli, och du undrar hur du kan få betalt för det ni avtalat om.

När någon inte betalar det den är skyldig kan man som privatperson begära indrivning av skulden. Detta inleds med att du kontaktar kronofogdemyndigheten och visar dem avtal och att betalning inte mottagits. Kronofogden kommer därefter kunna sända ut ett betalningsföreläggande till en person i skuld så fort skulden är fastställd hos dem. Det kan finnas orsaker som gör att kronofogden inte anser sig kunna fastställa skulden, men då får ni veta av dem vad ni kan göra och komplettera med för att detta ska kunna ske.

Vad gäller låset kan du begära tillbakalämning av nycklar, men om personen inte lämnar dem åter kan du byta lås och debitera hyresgästen för detta. Även denna skuld kan indrivas av fogden. Det är dock viktigt att man är tydlig i sina krav till hyresgästen/skuldinnehavaren med kostnaden och inom vilken tid denne kan åtgärda detta. Tiden som anges måste vara rimlig och relativt generös.

Jag rekommenderar att du lämnar ett brev till den f d hyresgästen, antingen till den nya adressen eller föräldern, där ni anger att om hyran inte betalas inom tiden för förfallodatum kommer ärendet lämnas till kronofogden, samt att debitering för nytt lås även kommer medräknas om nycklar inte återlämnas inom viss tid. Meddela även att ränta på skulden kommer börja räknas från förfallodagen.

Efter att ni tydligt angett skulden i kronor och specificerat den, samt förfallodatum kan även dröjsmålsränta räknas in i beräkningen av skulden. Det finns verktyg för detta på kronofogdens hemsida om hur man räknar fram räntan på skulden. Vid ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogden får du som sökande betala avgifter för detta. Avgifterna kan sedan läggas in i indrivningskravet så de slutligen bekostas av den som har skulden. Jag tror att ni kan få hjälp med uträkningen hos myndigheten om ni vänder er till dem och frågar.

Länk till kronofogden för mer information: https://www.kronofogden.se/ där kan du läsa steg för steg hur ansökan går till, och hur du kontaktar dem. Om jag missat något i din fråga är du välkommen med följdfrågor.

Hoppas det kan lösas sig för er.
Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare