Hur fungerar testamentering?

Hej! Vi har två söner vi kallar dem för A och B Vi har skrivit ett testamente där sonen A kommer få ärva 75 % och sonen B 25 % Vi har ett hus som är värd 2 miljoner. Och skulle vilja att den får våran son A när vi dör och att huset inte räknas in inom de 75 % Kan man gör som så att huset som är värt 2 miljoner går till våran son A. Och plus resten av det vi har får han ändå 75 % av och våran son B han får 25 % och huset ska inte räknas in. Alltså hela huset vill vi att våran son A ska kunna ärva av oss och inte vara inräknad bland summan 75 % och sonen B ska få 25 % och huset ska inte vara inräknad där. Utan husets värde ska våran son B inte få något av alls. Hoppas ni förstår vad jag menar Hälsningar Pettersson

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om testamenten finns i Ärvdabalken (ÄB).

För att ett giltigt testamente ska upprättas måste det följa formkraven som finns i lagen. Den ska alltså vara skriftlig och undertecknas av testatorn i närvaro av två vittnen. Vittnena ska med sina namnteckningar bestryka testatorns namnteckning samt att handlingen utgör ett testamente, se 10kap 1§ ÄB

Huvudregeln är att du kan testamentera vad du vill till vem du vill. Däremot finns det ett undantag som innebär att dina barn alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgör halva arvslotten, alltså hälften av det arv som barnet skulle kunna få om inget testamente hade skrivits, se 7kap 1§ ÄB. Man kan med andra ord aldrig testamentera bort den del av arvet som ens barn enligt lag har rätt till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare