FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/11/2018

Hur fungerar samarbetssamtal om barn?

Hej,

tack för att ni finns.

Jag är schweizare och genomgår en super jobbig skilsmässa med bråk om vård av barn. (men en narssissist)

Mamman sammarbetar absolut inte. Det tog 6 månader tills hon pratade med mig om val av skola, 2 månader för simskola, hon vägrar fransklektioner eller sport som jag vill. I slutet blev jag irriterat.

Nu har hon begärt samarbetssamtal hos social styrelsen, vilket känns som ett skämt, eftersom jag endast vill samarbeta, men hon inte gör det.

Jag har accepterat mötet, eftersom jag uppfattar det som att det är inte alls bra för mig att vägra det. Hon har dock aldrig berättat varför hon kallade det möte. Jag fick, konstigt nog, gå ditt först och berättade om samarbetsproble och hennes sk trackasseri anklagelser som hon har nämnt, jag antar att det är därför hon gick ditt. Men jag vet inte. Nu ska vi ha mötet varken min ex-fru eller social styrelsen har berättat för mig vad syftet, mål av samtalet är och vad som ska pratas, beslutas.

Hur ska jag förhålla mig till mötet? Måste jag gå ditt? Kan jag begära att få veta vad min ex-fru vill prata om?

I tider av metoo och Trump känner jag mig litet i nakdel, eftersom socialstyrelsen består av 2 kvinnor. Kan man begära en man?

Vad rikserar jag? Jag har ju bevis (hur många som helst) att hon inte samarbetar, trots många, många försök från min sida. Men hon har nog arga sms från mig också.

Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig med ovan frågor och även kanske ge ytterligare tips. Vi har inte detta koncept i Schweiz.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samarbetssamtal är inte obligatoriska, men precis som du tar upp i din fråga är det en god idé att delta i sådana. Anledningen är dels att samtalen faktiskt kan falla väl ut; att du och din ex-fru kan komma överens om vårdnad, boende eller umgänge om ert barn – utan att ni behöver vända er till domstol. Likaledes föreslås det ofta av domstol för det fall att någon av er stämmer den andre, att ni ska delta i samarbetssamtal. Även domstolen vill i regel att ni som föräldrar gemensamt ska komma fram till en lösning istället för att bestämma över huvudet på er.

Det finns allmänna råd och handböcker, dessa är dock inte bindande

Det finns tyvärr ingen lag som närmre specificerar exakt hur samtalsledaren ska agera under samarbetssamtal. Många kommuner utarbetar egna riktlinjer för samarbetssamtalen, dock används ofta Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöds Handbok för vårdnad och umgänge samt Allmänna råd om socialnämndens ansvar för vissa frågor om vårdnad, boende och umgänge (HSLF-FS 2017:51).

Tyvärr är varken handböcker eller allmänna råd bindande rättskällor utan endast rekommendationer. Dock ger de en fingervisning av vad utgångspunkten bör vara i samtalen.

Samarbetssamtal i familjerätten innebär inget beslut

Samarbetssamtal sker i regel hos familjerätten som lyder under socialtjänsten. Samtalsledarna ska vara objektiva och arbeta utifrån vad som är bäst för barnet. De har tystnadsplikt och tar inga beslut i ärendet. Tvärtom är tanken att du och din ex-fru ska kunna komma överens.

Det finns ingen rättighet att välja samtalsledare (och därigenom en manlig). Framförallt då samarbetssamtal är frivilliga. Likaledes kommer du sannolikt inte att få reda på vad din ex-fru vill prata om förrän ni träffas.

Samtalsledaren ska vara opartisk

Samtalsledare under samarbetssamtal ska vara opartiska och inte lägga någon större värdering i huruvida en anklagelse är sann eller ej. Det är t.ex. svårt för en samtalsledare att avgöra huruvida det den ena föräldern påstår är sant eller lögn/smutskastning. Min erfarenhet är att samtalsledaren först ska ingripa när det blir t.ex. en hotfull ton mellan föräldrarna, eller från den ena föräldern.

Samarbetssamtalen är till för att föräldrarna gemensamt ska komma till lösningar om barns boende, vårdnad och umgänge; tanken är således att ni själva ska lösa frågorna medan en oberoende part stödjer er genom att leda samtalet (t.ex. turas om att ge er ordet eller avbryta om det blir hotfullt).

Mitt råd till dig är att delta i samarbetssamtalet. Samarbetssamtal hos familjerätten ska inte underskattas. Samtalsledarna är i regel professionella och opartiska (oavsett kön). Det bästa som kan hända under ett samtal är att du och din ex-fru kan enas om sådant ni normalt sett inte kommer överens om. I många fall är det enklare att samtala och komma överens när det finns en oberoende part som sitter med och t.ex. turas om att ge er ordet.

Den erfarenhet jag har av samarbetssamtal är att samtalsledarna normalt sett kommer att hälsa er välkomna. Därefter brukar de ge er ordet i tur och ordning. Exempelvis kanske din ex-fru får börja med att berätta om varför hon vill träffas för samtal och du får därefter möjlighet att ge din syn på saken. I slutändan ska det inte handla om att bevisa vem som sagt eller gjort vad, syftet är att ni ska komma överens, istället för att hamna i domstol.

Eftersom samtalen är frivilliga har du alltid möjlighet att avbryta samtalen om du inte känner dig bekväm, antingen med eventuella anklagelser eller samtalsledarna. Däremot är jag av uppfattningen att det är en god idé att försöka!

Om ni inte kommer överens i samarbetssamtal och du skulle välja att stämma din ex-fru om vårdnad, boende eller umgänge, alternativt om din ex-fru stämmer dig, är min rekommendation att du anlitar ett juridiskt ombud. Det är väldigt svårt att företräda sig själv juridiskt, och ofta finns det många känslor som spelar in när det rör barn och familj. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare