Hur fungerar preskription av skatteskulder?

Hej

jag har fått brev från KFM där de vill göra en införsel på min lön. Anledningen till detta är en skatteskuld som härrör sig till en husaffär för några år sedan. När jag kollade på mitt skattekonto, så bokfördes denna post 2014-05-04. Vad jag kan förstå så preskriberas den efter 5 år, men vad innebär det i praktiken? Kan de ansöka om ny löptid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som huvudregel preskriberas en skatteskuld fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning (3 § första stycket Lagen om preskription av skatteskulder m.m.). Det innebär att om du fick en skatteskuld år 2014 och den även förföll till betalning det året kommer den att preskriberas årsskiftet 2019/2020.

När skulden är preskriberad får inte Skatteverket vidta åtgärder för att få betalt för skulden (10 § första stycket Lagen om preskription av skatteskulder m.m.). Skatteverket kan därmed inte begära betalt eller utmätning av din egendom för den. Däremot får framtida skatteåterbäring kvittas mot den passiva skulden.

För privata skulder kan en preskription brytas genom att gäldenären bland annat betalar av på skulden, eller borgenären sänder ett krav (5 § Preskriptionslagen). Liknande bestämmelse finns inte för skatteskulder. Istället har Skatteverket möjlighet att i vissa fall ansöka om förlängning av preskriptionen. Skäl för förlängning av preskriptionen kan vara t.ex. indrivningssabotage eller om du stadigvarande vistats utomlands (7 § första stycket Lagen om preskription av skatteskulder m.m.).

Som svar på din fråga innebär det att skulden preskriberas efter fem år (dock utgången av det året från att den förföll). Skatteverket kan ansöka om förlängning av preskriptionen, det krävs däremot att vissa skäl är uppfyllda, såsom indrivningssabotage.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare