Hur fungerar förskott på arv om vi är fyra syskon och jag har fått pengar innan vår mamma gick bort?

Om jag fick pengar av min mamma Januari-19

O hon gick bort september-21

Jag har 3syskon ska jag då behöva dela dessa med dom nu i efterhand?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om du kan bli skyldig att dela de pengar du fått från din mamma när hon levde med dina syskon nu efter hennes bortgång.

Förskott på arvet

Din fråga gäller din mamma och dig. Du är din mammas barn och därför hennes bröstarvinge. Huvudregeln är att de gåvor som din mamma gett till dig under sin livstid antas vara förskott på arv (ärvdabalken 6 kap. 1 §). Gåvans värde ska då avräknas från din arvslott vid fördelningen av arvet. Men om det inte var din mammas avsikt ska den inte avräknas. Det beror alltså på din mammas avsikt med gåvan.

Laglott

Alla ni syskon har alltid rätt till er laglott. Om ni är fyra syskon och ni är de enda arvingarna har ni alla rätt till er laglott om en åttondel (hälften av en fjärdedel, eftersom ni är fyra syskon) (ärvdabalken 7 kap. 1 §) av det som er mamma lämnar efter sig.

Prata med en jurist

Frågor om arv kan både vara svåra att förstå och röra upp starka känslor. Det är ofta en väl värd investering om man har möjlighet att träffa en jurist allihop tillsammans. Du kan kontakta en av våra kunniga jurister här på Lawline!

Sammanfattning

Om man får en betydande del av någons egendom kan man bli skyldig att dela med sin av pengarna när den personen går bort. Alla barn har rätt till sin laglott. Vad som gäller i ditt fall beror framförallt på vilka summor det rör sig om. Du kan kontakta en av våra kunniga jurister här på Lawline för att få skräddarsydd hjälp för er. Ett tips som kan underlätta är att regler om arv oftast använder andelar istället för procent eller fasta summor. En laglott är alltså en åttondel, inte 100 000 SEK. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter. Jag önskar er lycka till och hoppas att ni kommer fram till en bra lösning.

Felix HöglundRådgivare