Hur formuleras ett gåvobrev/förskott på arv?

Hej! Min mamma har en fastighet som vi båda har kommit överens om att jag ska få ta över (köpa) för ett pris som är betydligt billigare än marknadsvärdet. Hur går vi tillväga för att jag ska få ut fastigheten som gåva eller förskott på arv. Till saken hör även att jag har två syskon som har sagt att det är okej att jag får ta över fastigheten.

Hur ska det läggas upp så att jag inte blir tvungen att köpa ut dom ur resterande dödsboet?

Fastigheten har ett marknadsvärde på ca 4.5 miljoner och jag ska få köpa ut min mamma för 1 miljon. Finns det någon lösning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så vill du ha rådgivning kring hur du kan få fastigheten som antingen gåva eller förskott på arv. Till saken hör att sådana här situationer oftast landar i att gåvan utgör ett förskott på arv, och inte antingen eller. Detta då det presumeras att det arvlåtaren i livet ger en bröstarvinge utgör förskott på arv om inget annat föreskrivits (6 kap. 1 § ÄB). Detta innebär dock att möjligheten fortfarande kvarstår för din mamma att ge dig fastigheten som gåva, men då krävs det en uttrycklig viljeförklaring om detta i ett s.k. gåvobrev. När du ger bort en gåva i form av lös egendom krävs vanligtvis inget gåvobrev då traderingen av gåvan träder i dess ställe, men vid gåva av fast egendom är det absolut nödvändigt.

Den praktiska skillnaden mellan att överta fastigheten som gåva respektive förskott på arv, är att vid det förstnämnda ska gåvan inte avräknas vid ett senare arv efter din mamma, medan vid det sistnämnda räknas förskottet av från din arvslott. Det vill säga att en gåvoförklaring generellt sett är mer förmånligt för dig.

Sammanfattningsvis, presumeras det att gåvan utgör förskott på arv och därmed ska räknas av din arvslott vid ett framtida arv efter din mamma om inget annat föreskrivs i ett s.k. gåvobrev eller någon annan sorts viljeförklaring.

Hoppas detta besvarade din fråga och om inte är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare