Hur fördelas arvet om någon går bort före arvlåtare?

Min mor är änka. Hon har två barn, jag och min syster.

Min syster är gift och har två gemensamma barn med sin make.

Jag är gift och har två gemensamma barn med min maka och vi har även ett barnbarn.

Ponera jag eller min syster går bort före mor.

Hur fördelas arvslotterna när mor går bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att det inte finns något testamente upprättat av din mor. I den mån testamente saknas så använder man sig av den legala arvsordningen. Reglerna kring detta hittar man i ärvdabalken (ÄB).

Barn taga lika lott

Du och din syster räknas som bröstarvingar till er mor. Bröstarvingar är barn till den avlidna personen och har rätt till arv i första hand (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Du och din syster kommer att få 50% var av er moders tillgångar när hon går bort (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Exempel: Er mor har tillgångar till ett värde av 100 000 kronor när hon går bort. Du och din syster kommer då ha rätt till 50 000 kronor var.

Om någon går bort före arvlåtaren

Om någon av dig eller din syster skulle gå bort före er mor kommer era barn istället få er del av arvet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Dina barn kommer i de fall du går bort först att ha rätt till dina 50% medan din systers barn i de fall hon går bort först har rätt till hennes 50%. Barnen träder med andra ord in som arvtagare istället för er.

Exempel: Jag fortsätter med siffrorna från det tidigare exemplet. Går du bort före din mor kommer din syster ha rätt till sina 50 000 kronor. Dina 50 000 kronor kommer istället att delas lika mellan dina barn och de får då 25 000 kronor var.

Jag hoppas att mitt svar har gjort det tydligare för dig. Du är varmt välkommen att skicka in en ny fråga om något fortfarande är oklart.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare