Hur fördelas arvet när det finns ett särkullbarn?

Hej, jag har en fråga, min mamma och pappa är gifta men min pappa har ett barn med en annan som varken jag eller han har kontakt med, så min fråga är, vem är er vad när båda avlidit, hus och bil medmera om dom ej skrivit testamente, kan pappas andra barn kräva 1/4 av huset även om mamma och pappa äger det tillsammans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen är som sådan att den avlidnes barn ärver först, så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Bröstarvingarna har dessutom rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som bröstarvingen har rätt till (7 kap. 1 § ärvdabalken). Arvslotten är den andel av arvet som arvingen ska få. Till exempel om A har två barn, har dessa två barn rätt till 50% vardera, detta utgör således deras arvslott. Laglotten blir därmed 25% vardera. Skulle arvlåtaren testamentera bort allt har hans bröstarvingar fortfarande rätt till sin laglott och kan därmed jämka testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken). Detta gäller dock bara bröstarvingar.

Om båda dina föräldrar avlider kommer deras egendom delas upp i en s.k. bodelning. Bodelning innebär att man delar upp all egendom som man har gemensamt och även enskilt för att veta vad varje make har rätt till. Den egendomen som tillfallet din pappa kommer delas på alla hans barn, även det barnet som han har sedan tidigare, dvs. särkullbarn. Din mammas egendom delas upp på sina barn. Låt oss säga att din pappa har 4 barn totalt, varav ett är ett s.k. särkullbarn. Resterande 3 är gemensamma barn. Eftersom din pappa har 4 barn kommer hans del således delas upp på dessa barn, dvs 25% vardera. Alltså kommer din pappas barn sedan tidigare ha rätt till 25% av hans kvarlåtenskap.

Skulle din pappa avlida före din mamma så kommer ditt och dina syskons arv tillfalla er mamma först. Det är först när hon sedan avlider som ni får ta del av er pappas arv, just för att de är gifta. Däremot skulle din pappas särkullbarn ha rätt till sin laglott direkt vid avlidandet. Denna kan välja att avstå, men har åtminstone rätt till att då ut sin del av arvet direkt (3 kapitlet 1 § ärvdabalken).

Sammanfattningsvis har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott som är hälften av arvslotten. Din pappas barn sedan tidigare har således rätt till sin del av hans kvarlåtenskap och har rätt att ta ut den delen direkt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare