Hur fördelas arvet när det finns en efterlevande make?

Hej, Säg att min farmor bor i ett hus med en nygift man, dem äger huset tillsammans, Min far är hennes äldsta barn, han har även gått bort, hon har även 2 barn till, "min farbror och faster" hur ser ett arv ut i dessa omständigheter ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga vems arv du syftar på men eftersom frågan är skriven utifrån din farmors perspektiv förmodar jag att du vill veta hur hennes arv kommer fördelas när hon går bort.

Jag utgår från att de enda kvarlevande efter din farmor är hennes man, hennes två barn och ett barnbarn (du själv). Därtill utgår jag från att inget testamente har skrivits då arvsfördelningen annars kan ha reglerats annorlunda där.

Svaret på din fråga finner vi i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB)

Den legala arvsordningen

Eftersom att inget testamente har skrivits fördelas arvet enligt den ordning som föreskrivs i ärvdabalken, den så kallade legala arvsordningen.

Barnen

I första hand ärver den avlidnes barn och de har rätt till lika stora delar av arvet (2 kap. 1 § st 1 ÄB). Skulle något barn inte vara vid liv kan dennes barn (den avlidnes barnbarn) ärva andelen istället (2 kap. 1 § st 2 ÄB).

Efterlevande make

Finns det en efterlevande make till den avlidne har denna rätt till andelen som annars skulle ha tillfallit makarnas gemensamma barn (3 kap. 1 § st 1 ÄB). Barnen får isåfall ut sin andel först när även efterlevande make avlider.

Om barnen däremot inte är gemensamma kallas de i lagen för särkullbarn. Särkullbarn har istället rätt att få ut sitt arv direkt vid förälderns dödsfall om de önskar det (3 kap. 1 § st 1 ÄB). Efterlevande make har alltså i en sådan situation inte rätt till arvet.

Fördelningen av arvet i ditt fall

För enkelhetens skull benämner jag din farmor som X nedan.

Arvet

X arv ska fördelas på hennes tre barn. Ett av barnen lever däremot inte och därför får barnbarnet dennes del. Barn 1, barn 2 och barnbarnet får alltså 1/3 vardera av arvet.

Gällande den efterlevande maken beskriver du relationen som ett nytt äktenskap. Om barnen är födda ur ett tidigare äktenskap klassas dessa som särkullbarn och kan få ut sitt arv direkt. Skulle däremot något barn vara gemensamt tillfaller dennes arv den efterlevande maken och barnet får ut sin andel först när maken också avlider.

Huset

I din fråga nämner du även att din farmor bor i ett hus med hennes make som de äger gemensamt. Jag vet inget om de närmare omständigheterna i ditt fall men jag ska försöka ge en kort inblick i hur detta kan påverkas av arvsfördelningen.

Förutsatt att inget äktenskapsförord upprättats kommer huset som huvudregel att ingå i en bodelning där värdet av makarnas egendom ska hälftendelas mellan dem (1 kap. 5 § ÄktB, 9 kap. 1 § ÄktB, 10 kap. 1 § ÄktB, 7 kap. 1 § ÄktB). X (och därmed X barn) har alltså rätt till halva husets värde och maken andra halvan. Om det kan antas att efterlevande make har bäst behov av huset kan denne få bo kvar förutsatt att han eller hon köper ut särkullbarnens del av huset (11 kap. 8 § ÄktB). För det fall maken inte har råd med detta kan en försäljning av huset istället vara nödvändig för att täcka kostnaden.

Sammanfattning

Din farmors barn och barnbarn kommer att dela lika på hennes arv. Förutsatt att barnen är särkullbarn från tidigare äktenskap kan de även få ut detta arv direkt. I annat fall har efterlevande make rätt till arvsandelen tills dess att även han dör. Gällande egendom såsom makarnas hus kan efterlevande make, om det finns särkullbarn, endast ha rätt till halva värdet. För att undvika detta får maken köpa ut barnen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare