Hur fördelas arvet efter x om en arvtagare har avlidit efter x?

Hej! Min mamma dog förra året. Det är bara jag och min bror som är dödsbodelägare. Bodelningen är klar men mamma hade reavinstskatt att betala så vi satte in en större summa på hennes skattekonto. Nu får vi tillbaka pengar på skatten och ska förstås dela dessa också...men min bror dog nyligen. Måste pengarna sättas in på hans konto och vara en del av hans dödsbo, eller kan vi betala ut hans del till fruns konto direkt? Han hade fru och 2 småbarn (3 och 7 år).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna som rör din fråga finns i ärvdabalken.

Som barn till er mamma klassas ni som bröstarvingar och ska ärva hälften var om ni är de enda dödsbodelägarna (2 kap. 1 § ÄB). En person har enbart rätt att ärva om den levde vid tidpunkten för arvlåtarens dödsfall (arvlåtaren = den avlidne dvs. er mamma) (1 kap. 1 § ÄB). Eftersom din bror är dödsbodelägare och alltså levde då er mamma gick bort har han rätt till arv. Hela hans arv är alltså en tillgång/del av hans förmögenhet och därför ska även det som blev kvar efter skattebetalningen ingå i hans dödsbo.
Om barnen är hans enda arvingar, alltså om han inte har testamenterat bort något, kommer hans fru sedan att ärva allt ur dödsboet eftersom efterlevande make ärver före gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB).

Lawline RådgivareRådgivare