Hur fördelas arvet efter min mamma när min bror är död?

Hej. Jag undrar hur det fungerar kring dödsbo. Jag och min bror ärver efter min mamma. Om min bror dör och har en sambo, så blir det ett dödsbo. Om det betalas ut pengar ifrån min mammas dödsbo, går hälften till min brors döds och hälften till mig? Eller hur blir det då? Är det bara jag som ärver eftersom min bror är död. Eller om min bror har en son, sedan tidigare förhållande, är det då han som ärver hälften via min brors dödsbo? Eller som sagt, om min bror är död är det bara jag kvar att ärva min mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du och din bror är din mammas närmaste arvingar, så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Om din bror avlider innan din mammas död, och han inte har några barn, kommer du ärva hela din mammas kvarlåtenskap. Ett dödsbo kan inte ärva (1 kap. 1 § ÄB). Om din bror däremot har en son när han går bort så kommer hans son ärva hälften av din mammas kvarlåtenskap, och du kommer ärva den andra hälften (2 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Detta är under förutsättning att din mamma inte skrivit ett testamente som fördelar kvarlåtenskapen på något annat sätt.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare