Hur fördelas arvet efter min bror?

Min brors änka som suttit i orubbat bo, har nu avlidit. Min mor, nu död, samt jag och mina två helsyskon är efterarvingar. Änkans syster ärver hennes del. Mor hade ytterligare två barn, våra halvsyskon. Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar hur arvet efter din brors änka ska fördelas. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Arvet

Om det inte fanns några äktenskapsförord eller liknande ska hälften av arvet gå till din brors arvingar och den andra hälften till din brors änkas arvingar (3 kap. 2 § ÄB). Det betyder alltså att änkans syster ärver hälften och att du och dina syskon ärver den andra halvan. Här under går jag igenom hur den andra halvan ska fördelas mellan dig och dina syskon. Om din bror skrivit ett testamente blir fördelningen annorlunda.

För det första utgår jag ifrån att din bror inte hade några barn. I så fall är det hans föräldrar som är närmsta arvingar efter honom och som ska ärva honom. Med det sagt utgår jag också från att din far var död innan din bror dog. Det betyder i så fall att du och dina helsyskon träder i er fars ställe och delar lika på hans del. Det framgår också att din mor är död nu. Därför träder du, dina helsyskon och nu även halvsyskon i hennes ställe och delar lika på hennes del. (2 kap. 2 § ÄB).

Slutsats

Den halvan av arvet som går till din familj ska fördelas så att du och dina två helsyskon ärver cirka 26,7 % var medan dina två halvsyskon ärver 10 % var.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare