Hur fördelas arvet efter min bror?

Hej

Jag och min bror är helsyskon. Vi har halvsyskon som är medborgare i annat EU- land. Våra föräldrar är avlidna. Min bror är ensamstående och har inga barn.

Hur fördelas arv efter honom? Han kommer att skriva testamente men undrar ändå... om han tex inte hinner ?

Undrande syster

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente finns stadgade i ärvdabalken som är tillämplig lag för din fråga.

Vem har rätt till arv?

Om den avlidne inte har upprättat något testamente kommer arvet att följa den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen delas den avlidnes släktingar in i tre olika arvsklasser (2 kap. 1-3 § ÄB).

I den första arvsklassen finns den avlidnes barn och deras avkomlingar. Om det inte finns några arvingar i den första arvsklassen går arvet vidare till den andra arvsklassen.

I den andra arvsklassen finns den avlidnes föräldrar, syskon och syskons avkomlingar. Arvet fördelas som utgångspunkt i två lika delar mellan den avlidnes föräldrar. Är föräldrarna avlidna fördelas deras respektive andel av arvet på deras bröstarvingar, dvs barn. På så sätt blir den avlidnes syskon arvsberättigade.

I den tredje arvsklassen finns den avlidnes mor- och farföräldrar och deras barn. Den tredje arvsklassen tillämpas endast om både den första och andra arvsklassen är uttömd.

Vem ärver min bror?

Om din bror avlider utan att ha upprättat ett testamente kommer arvet i första hand att fördelas i två lika stora delar till hans föräldrar. Eftersom du skriver att era föräldrar är avlidna kommer era respektive föräldrars arvsandelar att gå vidare till deras respektive bröstarvingar. Man ärver bara från sin egna förälder.

Om er mamma exempelvis har tre barn varav två är gemensamma med er pappa kommer mammans andel av arvet från din bror att fördelas i tre lika stora delar på hennes barn. Om er pappa har fyra barn (varav två gemensamma med er mamma) kommer hans del av arvet att fördelas på fyra barn.

Barnen som är gemensamma – dvs helsyskon till den avlidna – kommer således att ärva sin bror via både sin mamma och pappa. Halvsyskonen är också arvsberättigade från sin bror precis som helsyskon, men de ärver endast via sin egna förälder och får därmed inte lika mycket som ett helsyskon när båda föräldrarna till den avlidne är avlidna. Halvsyskonen är arvsberättigade även om de bor i annat land.

Hur skriver man testamente?

Man kan ändra arvsordningen genom att upprätta ett testamente. Ett testamente ska vara skriftligt och undertecknat av testatorn och två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Vittnena får inte vara släktingar eller påverkas av testamentets innehåll (10 kap. 4 § ÄB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer eller önskar ett förtydligande går det bra att ställa en fråga till eller skriva en kommentar här under.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare