Hur fördelas arvet efter en efterlevande make som har barn ifrån ett tidigare äktenskap?

Hej

Hur ärver jag?

Min Mor & Far har mig gemensamt.

Mor har en dotter med sig från ett annat äktenskap.

far ägde huset till 100%

när han dog så ärvde Mor huset och alla tillgångar.

vad händer när mor avlider

hur mycket ärver jag?

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår inte om din mor och far har upprättat något testamente eller äktenskapsförord. Följande svar gäller därför endast om det inte finns något testamente eller äktenskapsförord som kan påverka reglerna om arv.

Frågan besvaras med regler som finns i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Hur mycket ärver du?

När en gift person avlider ska en bodelning genomföras enligt 9 kap. 1 ÄktB. Detta innebär att makarnas egendom läggs ihop och delas i två delar. När din far avled delades alltså all egendom i äktenskapet i två lika stora delar. Den ena hälften utgör arvet efter din far och den andra hälften utgör din mors privata egendom.

När din mor sedan avlider innebär detta att arvet kommer att fördelas i två steg. Först fördelas hälften av hennes totala egendom. Den här hälften anses vara arv efter din far och tillfaller enbart dig enligt 2 kap. 1 § ÄB, eftersom du är din faders enda biologiska bröstarvinge. I nästa steg fördelas resterande egendom, som blir arvet efter din mor, mellan hennes biologiska bröstarvingar. Detta innebär att att du och din syster får dela lika på den resterande hälften av arvet.

Sammanfattning

Du kommer att ärva 75 % av din mors totala egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning så är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04.

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare