Hur fördelas arv när det finns halvsyskon?

Jag har tre helbröder och en halvbror. Föräldrarna avlidna. En av mina helbröder har inga barn, om han skulle avlida, hur många procent ärver vår halvbror?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur arvet skulle fördelas efter din helbror och hur stor del av arvet din halvbror har rätt att ta del av. Regler om arv och hur arv ska fördelas finns i ärvdabalken (ÄB). Vid besvarandet av frågan utgår jag från att det inte finns något testamente.

Vem ärver vad?

Vem som ärver framgår av 2 kap. ÄB. Arvtagare är uppdelade i arvsklasser. I den första arvsklassen ingår arvlåtarens bröstarvingar, d.v.s. barn till arvlåtaren (2 kap. 1 § ÄB). Har något av barnen avlidit har dennes barn (arvlåtarens barnbarn) s.k. istadarätt, d.v.s. rätt att ärva i sin avlidna förälders ställe. Jag utgår från att det i detta fall inte heller finns några barnbarn och att det därmed saknas arvsberättigade i den första arvsklassen. Då aktualiseras istället den andra arvsklassen, enligt vilken arvlåtarens föräldrar ärver i första hand. Är föräldrarna avlidna ärver arvlåtarens syskon i föräldrarnas ställe. Om både halvsyskon och helsyskon finns tar halvsyskonet del i den lott som skulle ha tillfallit halvsyskonets förälder om denne varit i livet (2 kap. 2 § ÄB). Den tredje arvsklassen aktualiseras inte eftersom det finns arvsberättigade i andra arvsklassen.

Av frågan framgår inte om din bror är gift eller inte. Om han är gift kommer din brors tillgångar först tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Finns det arvingar till din bror vid den efterlevande makens död ska hälften av den efterlevande makens tillgångar ärvas av dessa (3 kap. 2 § ÄB). Det innebär att du och dina bröder måste avstå arvet till fördel för den efterlevande maken. Ni har sedan rätt att ta ut ert arv efter den efterlevande maken. I exemplet nedan utgår jag dock från att din bror inte är gift.

Exempel:

A avlider utan att lämna efter sig barn. A:s föräldrar är avlidna. När A avlider har hen 600 000 kr i tillgångar. A:s föräldrar skulle ha ärvt hälften vardera om de levde. Eftersom båda föräldrarna är avlidna tillfaller arvet istället A:s syskon. 300 000 kr kommer då delas lika mellan A:s tre helbröder och de andra 300 000 kr (som föräldern till halvbrodern skulle ha fått) delas lika mellan de tre helbröderna och halvbrodern. Helbröderna tilldelas alltså 100 000 kr (300 000/3) + 75 000 kr (300 000/4) vardera. Halvbrodern får 75 000 kr (300 000/4).

Slutsats

Din halvbror delar alltså tillsammans med er andra bröder på den lott som eran gemensamma förälder skulle fått om hen var i livet. Den andra halvan, d.v.s. den halva som skulle ha tillhört den andra föräldern, delas bara mellan er helbröder.

Jag hoppas jag lyckades svara på din fråga på ett någorlunda tydligt sätt. I annat fall är du välkommen att vända dig till Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare