Hur fördelar jag arvet som jag vill?

Jag vill att mitt ena barn ska ha mera av min bostadsrätts värde än det andra när jag går bort. Hur gör jag

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att fördela arvet som du vill kan du upprätta ett testamente där det framgår vad och hur mycket var och en ska få ärva. Du bör dock beakta att eftersom dina barn är bröstarvingar så har de alltid rätt till sina laglotter ur ditt arv. Laglotter är den andel arv de har rätt till enligt lag oavsett vad du skriver i testamentet. Laglotten är halva arvslotten.(7 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB)

Till exempel: Om du har en förmögenhet på 1 miljon kr som dina två barn ska ärva. Så blir deras arvslotter: 500.000kr var. Och laglotter blir 500.000/2= 250.000kr.

Om du i detta exempel testamenterar så ditt andra barn får mindre än 250.000kr så är dennes laglott kränkt och då kan de barnet klandra testamentet genom att begära jämkning.(7 kap 3 § ÄB)

Testamente ska upprättas skriftligen, skrivas under och samtidigt bevittnas av två personer.(10 kap 1 § ÄB)

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare