FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/07/2018

Hur fastställs föräldraskap för samkönade par?

Vi är två kvinnor som väntar barn efter insemination på svensk klinik. Nu undrar vi hur vi ska till väga för att min partner (som ej bär barnet) ska registreras som förälder. Ni förklarar tydligt skillnaden mellan assisterad befruktning i Sverige och i andra länder/heminsemination och att man måste registrera föräldraskapet via "registrering eller dom" (se svaret här).

Men hur gör man det rent praktiskt? Får vi hem ett papper där detta förklaras? Eller måste vi själva gå till tingsrätten och berätta om vår situation? Måste vi göra detta INNAN en viss graviditetsvecka eller görs det när barnet fötts? Som blivande förälder är man ju livrädd att missa något som får konsekvenser framöver.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner i din fråga måste föräldraskap bekräftas genom registrering eller dom (1 kap. 4 och 9 § föräldrabalken (FB)). Samma regler gäller för heterosexuella par som är ogifta som för samkönade par (oavsett gifta eller ogifta). För mer information se svaret ovan.

Hur registrerar jag mitt föräldraskap?

I de flesta kommuner sköts föräldraskapsbekräftelsen av familjerätten hos socialförvaltningen. Ni besöker socialförvaltningen innan/när ert barn är fött och skriver under föräldraskapshandlingarna där. Vid föräldraskapsbekräftelsen krävs som regel att ni tar med det samtycke som lämnats till sjukvården vid den assisterade befruktningen. När föräldraskapet är fastställt binds barnet juridiskt även till den förälder som inte "burit" barnet. Ni kan då välja att anmäla gemensam vårdnad.

Bekräftelse av föräldraskapet kan ske både innan och efter födsel (1 kap. 4 och 9 § FB). Ni kan alltså antingen boka tid innan barnet är fött för att genomföra föräldraskapsbekräftelse eller vänta tills barnet är fött. Om ni väntar tills barnet är fött kommer Skatteverket kontakta familjerätten som i sin tur kontaktar den förälder som "burit" barnet. Vid föräldraskapsbekräftelsen brukar möjlighet att anmäla gemensam vårdnad också ges.

Skatteverket registrerar föräldraskapet efter socialnämnden har godkänt detta.

Sammanfattning

Det absolut enklaste sättet att bekräfta föräldraskap är genom undertecknande av föräldraskapshandlingar hos familjerätten i er kommun. Det kan skilja sig något i handläggningen mellan kommun till kommun. Jag råder er därför att kontakta kommunen/socialförvaltningen och höra vad som gäller i just er kommun samt boka in tid för föräldraskapsbekräftelse.

Jag skulle vilja hävda att ett fastställande av föräldraskap genom dom hos tingsrätten, blir aktuellt först om socialnämnden av någon anledning inte skulle godkänna er registrering av föräldraskapet. Men inget i din fråga tyder på att socialnämnden skulle vägra er registrering. Om den förälder som inte "burit" barnet mot all förmodan inte skulle beviljas föräldraskap kan barnet, barnets vårdnadshavare eller socialnämnden väcka talan om fastställande av föräldraskap (3 kap. 14 § FB). Men det finns som sagt inget som tyder på att detta skulle bli aktuellt i ert fall.

Information

För mer information läs på er kommuns hemsida och här.

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare