Hur får man tillbaka utlånade pengar?

Behöver hjälp hur man på bästa sätt går till väga att få tillbaka pengar för ett privatlån till en person som är fruktansvärt svår att få tag på eller få svar ifrån.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste sättet att på rättslig väg försöka få tillbaka utlånade pengar är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

När kan man ansöka om betalningsföreläggande?

Man kan använda betalningsföreläggande för de allra flesta typer av skulden mellan privatpersoner eller företag. Det kan avse köp av varor, köp av tjänster, eller som i ditt fall, när man har lånat ut pengar. Skulden ska alltså avse pengar, och ett sista datum för betalning (enligt er överenskommelse) ska ha passerat.

Hur ansöker man om betalningsföreläggande?

Du går in här (Kronofogdens hemsida) och fyller i blanketten "Ansökan om betalningsföreläggande". Det är viktigt att du noggrannt fyller i alla personuppgifter, annars kommer du behöva komplettera din ansökan vilket drar ut på tiden.

Ditt krav och grunden för kravet ska anges tydligt i din ansökan. Du behöver alltså tydligt beskriva hur mycket, och varför, personen är skyldig dig. Exempel:

"Hyra av personbil med registreringsnummer XXX 001. Hyran avsåg september 2010 enligt avtal den 1 maj 2009".

"Lån av 20 000 kr, överfört till bankkonto den 2018-01-05 och överenskommet om att lånet skulle betalas tillbaka inom 6 månader."

Din ansökan måste skickas med post eftersom du behöver skriva under originalet för hand.

Vad kostar det?

Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande. Du kan begära ersättning för denna summa direkt i din ansökan, det vill säga skriva eller fylla i att personen som är skyldig dig pengar utöver skulden ska ersätta dig för dessa 300 kr.

Vad händer när du har lämnat in en ansökan?

Kronofogden kommer att skicka ett brev till personen som är skyldig dig pengar, ett så kallat föreläggande. I brevet finns ett delgiviningskvitto som ska skrivas på av personen och skickas tillbaka. Det signerade delgivningskvittot är ett bevis på att brevet har kommit fram. När personen har fått detta brev, kan något av följande hända:

Personen betalar direkt till dig. Om hela skulden blir betald, måste du snabbt och skriftligen ta tillbaka din ansökan. Om en del av skulden blir betald, måste du meddela Kronofogden detta. Om personen inte betalar kan denne få en betalningsanmärkning, därför är det otroligt viktigt att du kontaktar Kronofogden och avslutar ansökan om du har fått betalningen.

Personen skriver till Kronofogden och invänder mot skulden, det vill säga bestrider. Du får information om detta från Kronofogden, och du bestämmer sen om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill det, kommer Kronofogden att skriva av ditt ärende, det vill säga avsluta det.
Detta innebär ungefär att du ångrar dig och avstår från att få tillbaka dina pengar. Om du väljer att gå vidare till domstol tillkommer en avgift som domstolen tar ut, avgiften ligger antingen på 600 kr eller 2 500 kr. Vilken avgift de tar ut, beror på hur stor skulden är, och hur målet kommer att handläggas hos domstolen. Du måste betala avgiften till domstolen för att de ska ta upp din ansökan. Ett annat alternativ är att personen inte alls hör av sig efter att ha fått hem delgivningskvittot. Då meddelar Kronofogden ett utslag, det vill säga att personen får en betalningsanmärkning som är synlig för företag, banker etc. i 3 år för just privatpersoner.

Detta utslag är egentligen en dom, i vilken man fastställer att personen har en skyldighet att betala dessa pengar till dig. Även då kan personen invända mot utslaget och begära så kallad återvinning. Det innebär att ärendet tas över av domstol och då tillkommer samma avgifter som ovan (600 kr eller 2 500 kr). Om du inte betalar avgiften kommer domstolen att undanröja utslaget, vilket betyder att utslaget inte längre gäller.

Vad kan man göra sen?

När personen har fått ett utslag/en anmärkning är huvudregeln att den automatiskt går vidare till nästa steg i Kronofogdens handläggning, som kallas för verkställighet. Detta innebär att Kronofogden börjar arbeta med att driva in skulden. Beroende på hur stor skulden är, kan det handla om olika åtgärder. Vid större skulder drar man oftast av på personens lön, om personen i fråga har ett arbete och tjänar pengar. Har personen inga tillgångar alls blir det däremot svårt att få tillbaka skulden.

En kostnad på 600 kr tillkommer när ärendet går över till verkställighet. Denna avgift försöker Kronofogden i första hand ta ut från den som är skyldig pengar, men om detta inte är möjligt, kommer du att få betala denna summa.

Du kan redan i din ansökan om betalningsföreläggande ange att du inte automatiskt vill gå vidare med verkställighet. Du kan alltså avvakta och se om personen betalar tillbaka pengarna eller inte samt hur situationen blir, och i så fall i ett senare skede välja att gå vidare och ansöka om verkställighet.

Ansökningblanketten för betalningsföreläggande hittar du här.

Du kan även läsa mer om betalningsföreläggande på Kronofogdens hemsida, se här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare