Hur får man tillbaka egendom som finns i annans bostad?

Vad gör man om en jag bott hos inte vill ge tillbaka min dator som ligger hos henne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Brottsbalken(BrB).

Du har självfallet rätt att få tillbaka din egendom. Om den person som äger bostaden inte vill ge tillbaka datorn kan hon göra sig skyldig till olovligt förfogande(BrB 10:4). Det är dock viktigt att du inte går in i hennes bostad utan tillåtelse för att ta tillbaka datorn, då riskerar du själv att bli skyldig till hemfridsbrott (BrB 4:6).

Kan ni inte komma överens om att hon ska överlämna datorn så kan du begära handräckning av kronofogden. Om detta finns information här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare