FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/02/2021

Hur får man reda på om någon är dömd för ett brott?

Hej hur får jag reda på om nån är dömd för tex narkotika eller är utan körkort och kör.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du vill läsa en dom eller beställa handlingar i ett mål kan du göra detta via den domstol som har hand om målet. Detta förutsätter däremot att du vet vad det är för mål och således vilken domstol som har hand om målet. Handlingen som du begär ut får vidare inte vara sekretessbelagd. Mer konkret information om hur du går tillväga för att beställa en dom hittar du här.

Det finns vidare även olika betaltjänster på nätet, ex. Lexbase och MrKoll som tillhandahåller offentliga handlingar och där man kan se om någon har blivit dömd för ett brott.

Sara HrnicRådgivare