Hur får man kompensation fr förskott på arv?

Mina föräldrar äger en sommarstuga, med ett marknadsvärde på cirka 2,5mijoner.

Min bror vill nu ha sommarstugan som ett förtida arv. Mina föräldrar har förmögenhet som skulle kunna kompensera detta vid ett framtida arvskifte.

Men jag vill att han ska kompensera mej nu. Jag vill inte vänta till ett framtida arvskifte. Jag är 15 år äldre än min bror och våra föräldrar kan leva i ytterligare 10 år. Sommarstugan ligger mycket attraktivt till och skulle troligen stiga mycket i marknadsvärde på 10 år.

Hur ska/kan han kompensera mej???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att något kvalificeras som förskott på arv innebär bara att det ska räknas av från ett framtida arv. Det finns inga regler som säger att du ska bli kompenserad innan arvet. Du kan alltså inte få någon hjälp av lagen, men ni kan själva komma överens om ett sätt att göra det rättvisare. Här kan jag inte avgöra vad som är bäst för er. Exempel kan vara att ge någon annan egendom som också ökar i värde eller ett delägarskap i huset.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare