FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/11/2021

Hur får jag veta om en fritidsfastighet är enskild egendom?

Tack på förhand för svar

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

om det är så att personen som äger fastigheten är gift så får man kolla på om det finns ett äktenskapsförord och vad som står i den om det finns en. Äktenskapsförordet ska vara registrerad hos Skatteverket. Man kan begära ut äktenskapsförordet hos Skatteverket. Om det är så att personen är sambo så räknas inte fritidsfastighet som samboegendom (se 7 § sambolagen) och därmed så utgör det personens enskilda egendom. Observera dock att om båda har köpt fritidsfastigheten tillsammans så blir de samägare enligt samäganderättslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare