Hur får jag ut min sambo från lägenheten?

Hej!

Jag och min sambo gjorde slut för över 1 månad sen. Jag har sagt att hon kunde få stanna kvar till slutet av januari men nu håller hon på och bara bråkar och tjafsar och hotar med att ha sönder saker i mitt hem. Bostaden är en bostadsrätt som jag köpte innan vi träffades. Hon påstår att hon har rätt att stanna kvar 3månader efter att vi gjorde slut och att jag därmed inte kan slänga ut henne..

Stämmer detta? Eller kan jag rent av bara byta lås och lämna hennes saker i källaren?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du införskaffat bostaden innan ni träffades är den att anse som din enskilda egendom.

När ett samboförhållande upphör ska bodelning sker om någon av er begär det (8 § sambolagen). Bodelningen kommer då innebära att bostaden tillfaller dig och att din sambo får flytta ut på din begäran.

Det finns ingenting som säger att din sambo har rätt att kvarstanna i 3 månaders tid eller liknande. Om du dessutom redan har gett henne tid och möjlighet att flytta ut sina saker har hon ingen rätt att stanna kvar i lägenheten. Jag förstår dock att det kan vara svårt i praktiken att få henne att flytta ut.

Vad du kan göra är därför att kontakta domstolen som kan utse en bodelningsförrättare. Bodelningsförrättaren kan då fatta beslut om att bostaden endast ska tillfalla dig. Om din sambo ändå inte flyttar ut kan du kontakta Kronofogdemyndigheten som, med hjälp av bodelningsförrättarens beslut, kan hjälpa dig att tvinga ut din sambo ur bostaden.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars får du gärna höra av dig igen.

Lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare