Hur får jag parkera på en parkeringsplats med förhyrda platser och tidsangivelse?

Hejsan,

Jag undrar om jag får parkera på en parkeringsplats mellan klockan 18-7 som har denna skyltning:

- Ett stort blått P för parkering

- En tilläggsskylt med "Förhyrda platser"

- En till tilläggsskylt under skylten förhyrda platser med tidsangivelse "7-18"

Är det alltid förhyrda platser oavsett tid och att de med tillstånd får parkera mellan 7-18 eller är det förhyrda platser mellan 7-18 och fri parkering utanför detta?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För parkeringsskyltar i allmänhet gäller att parkering är tillåten 24 h om inget annat anges. Som jag förstår det så har parkeringsskylten en tilläggsskylt som förklarar att det är förhyrda platser, samt en ytterligare tilläggsskylt som anger en tidsangivelse mellan 7-18. En tilläggstavla med tidsangivelse anger mellan vilka tider som du du får parkera. Då det i ditt fall också är en tilläggsskylt med förhyrda platser gäller båda tilläggsskyltarna tillsammans till den huvudsakliga parkeringsskylten (se 2 kap. 2 § Vägmärkesförordningen).

Det innebär alltså att det mellan 7-18 är förhyrda platser och fri parkering resterande tid.

Hoppas det var svar på din fråga!

Malin HedlundRådgivare