FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/05/2019

Hur få svensk dom gällande vårdnad registrerad i USA?

Hej,

2012 beslutade domstol i USA att Sverige är barnets hemvist varför frågan om vårdnad, boende och umgänge nu under 2018 avgjorts i Svensk domstol. Det finns ett gammalt avtal, en s.k Parenting Plan fr 2013 registrerad vid amerikansk domstol som nu myndigheterna i USA hänvisar till som gällande. På vilket sött kan jag få den nya svenska domen registrerad i USA?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I regel gäller inte en vårdnadsdom från svensk domstol i ett annat land om det inte finns något avtal eller konvention som både Sverige och det andra landet ratificerat. USA har skrivit på men inte ratificerat 1996 års Haagkonvention som rör detta område. I praktiken innebär det att det är upp till den amerikanska delstaten att bestämma hur den svenska domen ska hanteras.

Jag råder dig i första hand att kontakta en amerikansk jurist i denna fråga. Du kan även kontakta svensk ambassad i USA som kan hjälpa dig.

Behöver du mer hjälp eller rådgivning av en svensk jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning som är gratis eller boka tid med en jurist:

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare