Hur driver man in pengar som en köpare vägrar betala?

Jag sålde min bil till en privat person för 30,000 kr. När vi har bestämt att han skulle betala 20,000 kr. Efter skriv på ägarbyte och betalar 5,000 den 1 September och 5,000 kr den 1 October. När han försökte att överföra 20,000 köpare sade att han kunde inte överföra pengar till mitt bankkontot för att det är övergrans på han bankkontot. Han kan bara överföra 18,500 kr. Till mig. Och lova att ska överföra 1500 kr. dagen efter. Men pengar har aldrig kommit till min bank. Jag skrev till honom och be om 1500 kr. Han väga inte överföra pengar samt vill låna 1500 kr till för att hans son fyller år den dagen. Och efter 1 September skrev jag till honom att jag behöver 5000 kr som han lova att ska överföra till mig plus 1500 kr som han också lova att överföra. Hans vägar inte överföra några pengar även jag sade att jag ska polisanmälan. Hur kan jag göra med det här? Jag har bara en skrivlig kvitto och avtal köpekontrakt från köpare. Transaction från banken att han överföra bara 18500 kr. Anonsen från Blocket att jag ska sälja min bil för 35000 kr. Och medelande konversation mellan jag ock köpare. I detta fall vart jag kan vända mig till? Och vart kan jag göra att få resten av pengar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör indrivning av skuld och aktualiserar därmed lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH).

Hur drivs skulder in?

Det mest effektiva sättet att få betalning för en penningfordran som är förfallen till betalning är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden enligt 2 § LBH. Detta gäller alltså endast för fordringar som är förfallna till betalning, vilket alla dina fordringar är förutom den som gäller till 1 oktober.

En ansökan om betalningsföreläggande innehåller ditt yrkande och grunden för det. Den ska också innehålla fordringens belopp och förfallotid. Du behöver inte visa bevis i det här skedet. Svaranden har därefter möjlighet att bestrida din ansökan eller medge den. Medges din ansökan kommer kronofogden att utge en exekutionstitel och därmed driva in skulden åt dig. Om den bestrids kommer du att få bestämma om frågan ska tas upp i domstol eller släppas helt. Om det blir en domstolsfråga blir det nu avgörande för dig om du har tillräckliga bevis för att det finns en skuld. I ditt fall har du mycket som talar för dig, framför allt då du har bevis i form av kvitto, avtal och meddelanden mellan dig och köparen.

Läs mer om betalningsföreläggande här.

Jag hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare