FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2019

Hur driva vidare fråga om misshandel, vårdnad om barn och skadestånd i Europadomstolen?

Hej. Jag har råkat för allvarliga kränkningar av socialtjänsten under pågående lång tid. Socialen dömde mig om politiskt brott utan juridiskt försvar i oficiell rättegång. Jag är medborgare i EU-land med rätten att bosätta mig i Sverige av vilken anledning kom hit för att utvecklas, studera och arbeta. Gifte mig med en svensk studerande med akademisk bakgrund. Tanken hade varit att bilda familj med min kärlek och vi planerade barn. Sedan visade sig att han har psykiska besvär vilket blev orsaken att jag tog kontakt med socialen. Svärföräldrar utförde hedersbrott mot mig eftersom jag hade talat illa om sonen för socialen. Av vilken anledning jag förlorade vårdnaden av mina tre barn under ständig misshandel. De utsatte mig psykisk misshandel mot mig och barnen, ekonomisk misshandel och lögner från makens/svärföräldrarna som socialen använde i deras oprofesionella handlingar jäntemot mig. Jag var en bra, kompetent mamma till mina barn, men mina barn har olagligt sålts och bortadopterats på grund av att jag är utländsk medborgare och mina rättigheter under tiden sedan jag tagit kontakt med socialen i april år 2004 har diskriminerats. Jag fick varken studera eftergymnasiellt eller skaffa mig egen inkomst medan jag skötte barnen. Socialen hindrade mig rätten att skaffa uppehälle åt mina barn. Jag vill skriva till Europadomstolen och beara skadestånd, för diskriminering, isolering och ekonomisk misshandel. Grundläggande mänskliga rättigheter. Är det något som ni kan hjälpa mig med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst ska tilläggas att omständigheterna du beskriver omfattas av Europakonventionen.

Staten har en positiv förpliktelse att se till att kvinnor skyddas från våld i hemmet. Det här framgår av bland annat Europadomstolens dom i Civek mot Turkiet. Även frågan om vårdnad om barn kan prövas av Europadomstolen som först ser till vad barnets bästa är. Det här konstaterades i bland annat Neulinger och Shuruk mot Schweiz. Slutligen kan även dina processuella rättigheter prövas i samband med att du upplevt att Socialtjänsten skött dina ärenden bristfälligt.

Vi behöver mer information om ditt ärende för att utreda hur vi kan ta det vidare.

Du kan vända dig till vår telefonrådgivning som är gratis eller boka tid med en jurist:

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare