Hur delas giftorättsgods upp mellan gemensamma barn och särkullbarn?

Hur delas giftorättsgods när det finns 2 gemensamma och 2 särkullsbarn på mammas sida och mamma dog före pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga så undrar du hur arvet efter mamman fördelas. Jag kommer börja med att förklara kort vad som händer med makarnas gemensamma egendomen när mamman dör och sedan förklarar jag hur det påverkar barnen och pappans rätt till arv. Jag utgår också från att de var gifta när hon dog eftersom du skriver om giftorättsgods. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

När mamman dör

När mamman dör ska en bodelning göras (ÄktB 9 kap. 1 § första stycket). En bodelning innebär att makarnas gemensamma egendomar (giftorättsgods) delas lika (ÄktB 10 kap. 1 §). Alltså, när mamman dör så delas giftorättsgodset lika mellan mamman och pappan. Pappan får behålla sin del av giftorättsgodset men mammans del kommer alltså att gå i arv till hennes arvingar. Nästa fråga är då, hur delas arvet efter mamman upp mellan hennes arvingar?

Hur fördelas arvet efter mamman?

Som regel är det mammans barn som ärver efter henne och alla hennes fyra barn ärver lika mycket (ÄB 2 kap. 1 §). Dock finns det en skillnad mellan gemensamma barn och särkullbarn när det kommer till arv. I detta fallet kommer pappan att få ärva de gemensamma barnens del av arvet (ÄB 3 kap. 1 §). De gemensamma barnen ärver istället när även deras pappa dött (ÄB 2 kap. 1 §). Särkullbarnen däremot har rätt att ta ut sin del av arvet efter sin mamma direkt (ÄB 3 kap. 1 §). Detta innebär inte att de måste ta ut sitt arv direkt utan de kan välja att vänta med att ärva tills dess att mammans make dött (ÄB 3 kap. 9 §). Det skulle i så fall innebära att de får ärva samtidigt som de gemensamma barnen, om de väljer det (ÄB 3 kap. 2 §).

Sammanfattning och råd

Giftorättsgods är alltså det som delas upp mellan makar vid en bodelning. I det här fallet delas giftorättsgodset lika mellan mamman och pappan när mamman dör. Mammans del av bodelningen (giftorättsgodset) går vidare i arv till hennes arvingar, som i första hand är hennes barn. Alla barnen ärver lika mycket var. Eftersom hon var gift när hon dog kommer dock de barn som hon hade tillsammans med sin make få vänta med att ta ut sitt arv tills dess att även pappan har gått bort. Mammans två särkullbarn har däremot rätt att ta ut sin del av arvet med en gång om de skulle vilja det.

Funderar du på något mer får du gärna återkomma. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare