Hur delas arvet mellan halvsyskon?

Hej! Hur fördelas arvet efter Kalle som är avliden och är enda barnet? Kalles föräldrar skildes när Kalle var liten. Kalles far lever, modern är död. Modern hade två söner i ett tidigare äktenskap och en i ett senare. Tacksam för svar.

Hälsningar Hans

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad som gäller för arv framgår av ärvdabalken (ÄB). Om den avlidne inte har några bröstarvingar (barn i rakt nerstigande ledd) så delar föräldrarna på kvarlåtenskapen enligt 2:2 § ÄB. Om en förälder inte är i livet tillfaller dennes del av kvarlåtenskapen dennes barn, d.v.s. den avlidnes syskon. Halvsyskon har lika stor rätt till den gemensamme förälderns del som övriga syskon.

Din situation
Kalles föräldrar ärver hälften var av Kalles kvarlåtenskap. Den avlidne moders del delas lika mellan alla halvsyskon till Kalle på moders sida.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare