Hur blir fördelning av arvet när bröstarvingarna är särkullbarn?

Hej! Jag undrar vem som kommer ärva när min far dör. Hans fru har ett barn från ett tidigare äktenskap men de har inga gemensamma barn. Min far har mig och mitt syskon från hans tidigare äktenskap med vår mor. Då frun är många år yngre och min far har hälsoproblem antar jag att han kommer gå bort först. Får jag och mitt syskon tillsammans 50% och frun 50%? Delas det på 33% eftersom vi är tre med arvsrätt? Kommer mitt bonussyskon ärva min far via min fars fru?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är alla tillgångar om man är gift giftorättsgods, det vill säga bådas oavsett vem som köpte tillgången. Det enda sättet att komma runt denna utgångspunkt är att din pappa och hans fru skrivit äktenskapsförord, eller att någon av respektive mottagit en gåva eller arv med särskilt villkor från givaren att mottagaren ska mota gåvan eller arvet som enskild egendom 7:1-2 äktenskapsbalken.

Har din pappa och hans fru inte enskilda egendomar så är alla äger de hälften var av alla tillgångar. Efter att din pappa gått bort kommer det först att göras en bodelning mellan din pappa och hans fru, där deras totala tillgångar kommer att delas på två., 9:1 jämte 10:1 ÄktB.

När de totala tillgångarna har delats på två är det du och din bror som har rätt till er pappas halva från äktenskapet. Hade det varit er mamma han var gift med så hade du och din bror fått avvakta med att få ut ert arv tills även er mamma avlidit, men eftersom ni är särkullbarn till din pappa och hans nuvarande fru har ni rätt att få ut arvet direkt när han gått bort, 3:1 1st Ärvdabalken.

Ditt bonussyskon ärver från sin mamma och inte er pappa, sen blir det ju indirekt hälften av din pappa och hans frus tillgångar som bonussyskonet i nästa led ärver. Det som skulle kunna ändra på fördelningen av arvet är annars om din pappa skrivit testamente som fördelar tillgångarna annorlunda.

Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare