Hur bestrider man ett felaktigt föreläggande från kronofogden?

Falsk bevisning?

Kommunen har (via kronofogden) sänt mej ett föreläggande som påstås att jag underlåtit att efterkomma. Har aldrig sett det tidigare, men till bevis på att det kommit mig tillhanda redovisas ett kvitto på rekommenderad post. Kvittot har en namnteckning som (mycket tydligt) inte är min. Jag betraktar kvittot som en förfalskning.

Vad ska jag göra??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Antagligen har kommunen skickat till fel person
Som jag förstår det har du fått ett betalningsföreläggande genom kronofogden av kommunen, eftersom de tror att den rekommenderade posten var till dig. Min spontana tanke är att kommunen har tagit fel person, det vill säga att detta föreläggande som du har fått egentligen skulle till en annan person med samma namn som dig.

Vad ska du göra?
Hur som helst måste du bestrida detta föreläggande som du har fått. Hur du går till väga finns att läsa på kronofogdens hemsida som du hittar här. Jag ska sammanfatta steg för steg vad du ska göra.

1. Till att börja med ska du skriva under delgivningskvittot som du har fått från kronofogden och skicka det till dem. Med denna underskrift visar du bara att du har tagit del av föreläggandet. Det betyder inte att du godkänner det, utan det är enbart ett bevis som säger att du har tagit emot det.

Du har också en möjlighet att ringa dem på kronofogden om du inte kan skicka in delgivningskvittot. Detta gör du på 0771-73 73 00 och då får du berätta målnummer och liknande som står på brevet som du har fått för att de ska kunna registrera din kvittens.

2. För det andra ska du skicka in ett brev där du bestrider föreläggandet. En mall på ett sådant brev hittar du här. Där ska det framgå ditt namn, personnummer, målnummer och en förklaring till varför du bestrider föreläggandet. Du får helt enkelt förklara att du inte har kvitterat ut detta rekommenderade brev som det är tal om utan att det måste ha blivit en förväxling med någon med samma namn, alternativt att namnteckningen är förfalskad.

Det är viktigt att du skickar in detta brev innan det att förklaringstiden har löpt ut, alltså innan kravet ska vara betalt. Denna tid framgår av brevet som du har fått.

3. När du har gjort detta föreslår jag också att du hör av dig till kommunen om vad som har hänt. Det är mycket möjligt att de har gjort fel och sänt föreläggandet till fel person. När du bestrider föreläggandet kommer nämligen kommunen få bestämma om de vill ta det vidare till domstolen eller inte. Genom att tala med dem kan du enklare få dem att förstå att det har skett ett missförstånd.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor eller om kommunen står fast vid föreläggandet är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare