FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2018

Hur bestäms barns vårdnad och umgänge?

Hej är det normalt att man ska tvinga barn 4 & 5 år att träffa sin andra förälder då personen i fråga aldrig har brytt sig?

Och att man ej lyssnar på förälderns önskemål angående sina barns bästa?

Kan man förhindra om man är så orolig att dom kommer fara illa av umgänge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Regler om barns vårdnad, umgänge och boende finns stadgade i Föräldrabalken (FB).

Vad gäller för barnets vårdnad, umgänge och boende?

Grunden för barns vårdnad, umgänge och boende är att de ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 1 § FB). När det ska beslutas om barnets vårdnad, umgänge och boende ska alltid barnets bästa vara vägledningen och den avgörande faktorn.

Barnets bästa är avgörande för alla beslut om vårdnad, umgänge och boende. När man ska beakta barnets bästa ska särskild hänsyn tas till risken att barnet kommer fara illa eller föras bort samt barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Vid bedömningen ska man även ta hänsyn till barnens vilja med beaktande av deras ålder och mognad (6 kap. 2 a § FB).

Vad kan jag göra?

Du kan vända dig till Familjerätten i din hemkommun och få praktisk hjälp hos dom. Om det finns risk för att barnen far illa är detta en väldigt viktig faktor som kommer att beaktas. Föräldrar kan i första hand avtala om barnens vårdnad, umgänge och boende, annars kan de på Familjerätten hjälpa till vidare.

Jag hoppas jag kunde hjälpa dig något!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare