Hur beräknas arvet efter min mor när jag har halvsyskon?

Jag och mina bröder har samma mamma men inte pappa. Styvfar dog redan -94. Nu har vår gemensamma mamma gått bort. Hur blir arvsfördelningen nu ? Inget testamente finns. Tack för svar

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Svaret skiljer sig beroende på om din mor och styvfar var sambos eller gifta vid tidpunkten för styvfaderns bortgång.

Om din mor och styvfar var sambo
Sambo har ingen arvsrätt och utan testamente används den legala arvsordningen. Din mors bröstarvingar (barn) ärver i första hand och ska dela lika på arvet (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Exempel:
Om er mor har en kvarlåtenskap på 3 000 000 och ni är tre syskon. Då ska vardera barn ha 3 000 000/3 = 1 000 000 kr i arv.

Om din mor och styvfar var gifta
Efterlevande make ärver före gemensamma barn (3 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär att den summan som dina halvsyskon skulle ha ärvt när deras pappa avled tillföll er mor. De får istället ut arvet efter sin far när er mor avlidit. Nu när er gemensamma mor avlidit ska således arvet efter din styvfar separeras från er mors arv.

Exempel:
Om din styvfar hade en kvarlåtenskap på 1 000 000 kr och två bröstarvingar (dina halvsyskon) så har vardera bröstarvinge rätt till 1 000 000/2 = 500 000 kr i arv. Eftersom efterlevande make ärver före bröstarvingar tillfaller kvarlåtenskapen på 1 000 000 er mor. När er mor sedan avlider separerar man arvet från din styvfar från arvet från din mor. Man brukar därför fastställa en kvot redan när den första maken avlider så det blir enklare att beräkna vid efterlevande makes död. Om kvoten i detta fall skulle vara ½ delas din mors kvarlåtenskap på två delar.

Om er mor hade en kvarlåtenskap på 3 000 000 så ska din styvfars arv separeras från denna, dvs. 3 000 000/2 = 1 500 000 kr. Av er mors kvarlåtenskap på 3 000 000 utgör 1 500 000 arv från er mor och 1 500 000 arv från din styvfar.

Eftersom er mor hade tre bröstarvingar delas arvet på 1 500 000/3 = 500 000. Vardera bröstarvinge har således rätt till 5000 000 kr i arv.

Eftersom din styvfar hade två bröstarvingar delas arvet på 1500 000/2 = 750 000. Vardera bröstarvinge har således rätt till 750 000 kr i arv.

Det skulle innebära att du har rätt till 500 000 kr i arv efter din mor, men ingenting i arv efter din styvfar eftersom det inte finns någon arvsrätt för styvbarn (om det inte finns testamente som föreskrivit annat).

För dina halvsyskon innebär det att de vardera har rätt till 500 000 kr i arv efter er mor och 750 000 kr i arv efter deras far. Dina halvsyskon får vardera 750 000 + 500 000 kr = 1 250 000 kr i arv.

Jag förstår att det kan vara komplicerat att förstå beräkningarna. Kontakta gärna vår juristbyrå om ni behöver ytterligare hjälp.

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare