Hur avräkning från arv görs när man även någon tillsammans med någon annan?

Räkna bort arvsandel vid delning av lösöret? Hej, vi ska värdera föremål man valt från arvet och sedan föra beloppen till arvsskifteshandlingen. Drar man bort arvsandelen från värdet? Om ett föremål t ex är värt 1000kr och jag har 50% arvsandel, så ska 500 kr för detta sättas på arvsskifteshandlingen? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar hur avräkning från arv görs när man även någon tillsammans med någon annan.

Avgörande för hur mycket som ska räknas av från arvet är hur stor del av sakens värde du äger. Om du valt ett smycke från arvet och du ska äga det själv som vilket annat smycket som helst har du ärvt hela och alla 1000 kr ska dras av från det totala värdet på arvet du ska få. Om du å andra sidan ska dela ägandet med någon annan, dvs att du bara äger en andel i smycket ska du bara dra av värdet på den delen du äger från ditt arv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare