FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/07/2018

Hur avgör man vilka som är biologiska föräldrar

Vilka är mina biologiska föräldrar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom jag inte vet något om dina personliga familjeförhållanden kan jag naturligtvis inte svara på vilka faktiska personer som är dina biologiska föräldrar. Här nedan skriver jag om vad som krävs för att en person ska ses som en biologisk förälder.

Ett barns biologiska föräldrar är dess "verkliga" föräldrar. Det innebär alltså att det är de två personer som skapade barnet. Den kvinnan som föder en person anses vara den biologiska modern. Om kvinnan är gift med en man då barnet föds antas mannen hon är gift med vara barnets pappa. Det är dock möjligt att genomföra ett faderskapstest som visar vem som är barnets biologiska pappa. Testet kan göras både på moderns eller den som kanske är pappas begäran. En prövning om vem som är den biologiska pappan kan även göras på domstolens initiativ.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Jonas WesterRådgivare