Hur avgör man vem som var vållande i försäkringsärende vid trafikskada?

Jag körde min kompis förälders bil och i samband med att jag skulle backa in i en parkeringsplats så rullar en mopedbil sakta in i mig. Jag ser inte mobedbilen utan den dök upp ifrån ingenstans. Det blev ingen skada på kompisens förälders bil men det blev en skada på pojkens mopedbil. Nu vill pojkens förälder att vi ska gå till bilägarens försäkring för att ersätta skadorna på mopedbilen. Men hur gör jag för att utreda hur vållande jag var och hur vållande pojken var?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni kontaktar försäkringsbolaget och upprättar en skadeanmälan kommer ni att få beskriva händelseförloppet så som ni upplevt det. Försäkringsbolaget kommer sedan att ta kontakt med motparten och/eller dennes försäkringsbolag och den personen kommer att berätta sin upplevelse av det. Utifrån berättelserna och vad som går att utreda av händelsen kommer försäkringsbolagen att utreda vållandefrågan och vem av parterna som var vållande alternativt om båda parterna anses delvållande till skadan. Det är således inte ni själva som behöver utreda vem som var vållande eller inte utan det görs av handläggarna på försäkringsbolagen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare