FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/04/2020

Hur återkallat körkort påverkar behörighet som handledare för övningskörning

Fick indraget körkort i 11 månader. Har jag kvar min behörighet som godkänd handledare till den som ska ta körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i körkortslagen (KörkL).

Hur din behörighet som handledare kommer att påverkas beror på av vilken anledning du fick ditt körkort återkallat.

Man får inte godkännas som handledare om man under de tre senaste åren fått sitt körkort återkallat på grund av till exempel grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller grovt rattfylleri (4 kap 7 § 2 st KörkL).

Om körkortet blivit återkallat i över 3 månader, vilket är fallet för dig, på grund av till exempel smitning från trafikolycksplats, upprepade trafikförseelser eller fortkörning, kan man inte heller godkännas som handledare (4 kap 7 § 2 st KörkL).

Om du har fått ditt körkort återkallat med anledning av att du begått något av de ovan nämnda trafikbrotten, kommer du alltså inte att kunna godkännas som handledare förrän 3 år efter att du fått tillbaka ditt körkort.

Jag har dock endast berört de vanligaste grunderna till att körkort återkallas. Om ditt körkort återkallats på annan grund är du välkommen att kommentera nedan så kan jag hjälpa dig vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Lovisa LindgrenRådgivare