Hur ärver jag och min syster från vår mamma och styvfar?

Min mamma är gift med en man som inte är min biologiska far. Han har inga barn eller arvingar (kusiner finns). Om min mamma dör först vet jag att vi kan kräva ut vårt morsarv(jag har en syster) då vi är särkullebarn., och jag antar att han för behålla hälften av tillgångarna (bostadsrätt). Men vad händer när han dör? Ärver vi automatiskt allt som är kvar eller går det till Allmänna arvsfonden? Omvänt, om min styvfar dör först , ärver då min mamma allt. Och när hon dör ärver vi allt efter henne, eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Om din mamma dör först
Om din mamma dör har du och din syster, precis som du säger rätt att direkt få ut arvet från henne eftersom ni är hennes barn och s.k. bröstarvingar (ÄB 2 kap. 1 §). Som syskon delar ni båda två lika på tillgångarna. Utgångspunkten är att dessa tillgångar är hälften av makarnas gemensamma tillgångar och att din styvfar får behålla hälften.

När din styvfar i sin tur dör har du och din syster också rätt att dela lika på hans tillgångar. Precis som du skriver är inte kusiner arvingar efter varandra och har därmed ingen rätt till arv. När en efterlevande make (din styvfar) dör och själv inte har några arvingar men den först avlidne maken (din mamma) har det, ska den först avlidne makens arvingar (du och din syster) ärva. Detta förutsätter alltså att din styvfar varken har några arvingar eller skrivit något testamente om vem som ska ärva honom (ÄB 3 kap. 8 §). Din styvfars tillgångar går alltså inte till allmänna arvsfonden.

Om din styvfar dör först
Om din styvfar dör ärver din mamma alla hans tillgångar eftersom de är gifta (ÄB 3 kap. 1 §). Eftersom han inte har några arvingar blir egendomen hennes med full äganderätt vilket innebär att er mamma får göra vad hon vill med tillgångarna, de blir hennes egna.

När er mamma i sin tur dör ärver du och din syster allt efter henne, både "hennes" tillgångar och det hon ärvde från er styvfar (ÄB 2 kap. 1 §). Som nämnt ovan delar ni lika på allt.

Sammanfattning
- Om din mamma dör först ärver du och din syster allt efter henne. När sedan din styvfar dör ärver ni även allt efter honom, förutsatt att han inte har några arvingar.
- Om din styvfar dör först ärver din mamma allt efter honom. När sedan din mamma dör ärver du och din syster allt efter henne, inklusive det hon ärvde från din styvfar.

Om det i framtiden skulle uppstå problem med fördelningen av arvet efter din mamma och din styvfar är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för juridisk hjälp HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare