Hur ändrar jag mitt testamente?

Jag skrev ett testamente till min styvdotter för ungefär 10-12 år sen.

Jag undrar om jag vill ändra det var vänder jag mig då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du vill ändra det befintliga testamente som du har skrivit för länge sen. Upprättande och ändring av testamente regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Ett testamente går alltid att ändra under tiden som testamentsgivaren lever

Ett testamente går att återkalla, genom att förstöra det eller tydligt ange i ett nytt testamente att det gamla ska vara utan verkan (10 kap. 5 § ÄB). Det är också giltigt att göra tillägg på det befintliga testamentet (10 kap. 6 § ÄB). Det är testamentsgivarens vilja som ska gälla, men det måste framgå tydligt vilket som är det gällande testamentet. I de flesta fallen kan det vara lättast att förstöra det befintliga testamentet och upprätta ett nytt.

Oavsett om det ska skrivas ett nytt testamente eller bara ett tillägg ska göras måste lagens formkrav vara uppfyllda: ett testamente måste vara skriftligt och bevittnas av två personer som skriver under (10 kap. 1 § ÄB).

Som svar till dig, du kan alltid ändra ditt testamente eller upprätta ett nytt så länge du är tydligt med vilket testamente/ innehåll som är det som ska gälla. Jag är inte helt säker på vad du menar med frågan var du ska vända dig, men exempelvis advokatbyråer och juristbyråer brukar ha hand om testamenten. Du kan gå till en byrå för att få hjälp med att upprätta ett nytt testamente eller skriva tillägg samt få det bevittnat. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare