Hur ändrar jag i mitt testamente?

Hej mitt namn är X. Vi är ett par, ej gifta men vi är sambos. Vi har 2 särkullbarn var men inga gemensamma. Vi har skrivit testamente där vi ber barnen att inte ta ut sin laglott förens bägge är döda. I övrigt så är testamentet nog ganska standard. Vi vill nu tillföra ett incitament att om någon ändå tar ut sin laglott så får den inget mer sedan. Min fråga är: måste hela testamentet skrivas om. Måste en jurist skriva incitamentet... eller kan man skriva det själv som ett tillägg med våra underskrifter i så fall ska underskrifterna bevittnas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om upprättande av testamente finns i ärvdabalken (ÄB). Mitt svar kommer således utgå ifrån dessa regler.

Regler om ändring och tillägg i testamente

För att göra ett tillägg eller ändra ett testamente gäller samma krav som för när ett nytt testamente upprättas (ÄB 10 kap. 6 §). Ett testamente kräver underskrift av testatorn (den som skriver testamentet) och behöver även bevittnas av två stycken som med sitt namn intygar testamentet (ÄB 10 kap. 1 §).

I erat fall

Du och din sambo kan alltså själva ändra era testamenten, förutsatt att ni följer kraven med underskrift och vittnen. Det finns inga krav i lagen att en jurist skriver incitamentet, däremot kan det vara bra att ta juridisk hjälp för utforma incitamentet så att det får den effekt ni önskar.

Hoppas ni fått svar på era funderingar!

Önskar ni hjälp med utformande av incitamentet råder jag er att kontakta vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller ringa oss för mer information.

Telefonnummer: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Med vänlig hälsning,

Anton HanssonRådgivare