FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/07/2022

Hindra någon från att köra moped utan körkort

Hur ska jag som närstående bete mig när jag vet att sambons dotter kör moped utan AM kort. Men sambon vägrar lyssna när jag säger att det är emot lagen. Han ljuger till o med för mig när ja frågar om hon kört den. Fast jag vet att hon gjort det då den står parkerad annorlunda än kvällen innan. Jag har förklarat att hon kommer inte få körkortstillstånd som hon ansökt om. Han får betala böter. Men han gör inget för att hindra henne. Hur ska jag gå tillväga? //Frustrerad styvmamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan det vara bra att säkerställa att mopeden är av sådan karaktär att det verkligen krävs AM-körkort för den. Är mopeden en klass II moped så krävs det nämligen enbart att din styvdotter har ett förarbevis för fordonet, och i det fallet behöver hon inget körkort. Jag kommer hädanefter dock förutsätta att det rör sig om en klass I moped, detta då bedömningen blir densamma av om hon kör en klass I moped utan AM-körkort som om hon kör en klass II moped utan förarbevis.

Att köra en moped eller annat fordon utan rätt körkortsbehörighet är en straffbar handling och regleras i 3 § i lagen om straff för vissa trafikbrott (specifikt 4 st. redogör för att detsamma gäller för den som kör klass II moped utan rätt behörighet). Om du misstänker (eller ännu bättre, vet om) att din styvdotter kör moped utan körkort kan du tipsa polisen om det. Det kan du göra genom telefon på numret 114 14. Du kan även tipsa polisen genom ett webbformulär på deras hemsida, länken till det hittar du här: https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Slutligen tänker jag att det kan vara bra också att ta upp frågan om straffbarhet. Det framgår inte helt tydligt hur gammal din styvdotter är. Skulle hon vara under 15 år innebär det att hon inte kan ställas till ansvar för brottet, och därmed kan inte heller någon påföljd delas ut till henne (BrB 1 kap. 6 §). Det är viktigt att känna till att även om hon inte kan ställas till ansvar är hennes agerande fortfarande brottsligt, vilket innebär att även om hon är yngre än 15 år kan du tipsa polisen om hennes olovliga körningar.

Hoppas att det gav svar på din fråga! Du får gärna höra av dig igen om du har några fler frågor, eller om jag missat någonting som är relevant för situationen.

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare