FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2021

Hets mot folkgrupp

Hej! Är det brottsligt att klä ut sig till jihadist och gå runt i stan med en IS flagga samtidigt som man hyllar de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det agerandet du beskriver kan utgöra hets mot folkgrupp enligt 16 kap 8 § brottsbalken (BrB). Vilket medför att sådant agerande kan vara brottsligt. brott mot allmän ordning enligt andra delar av 16 kap BrB kan bli aktuella. Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare