FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/10/2020

Hets mot folkgrupp

Hej! I vilka fall kan en sångtext i en musiklåt anses vara hets mot folkgrupp? Får man använda nedsättande uttryck som n-ordet eller sieg hiel m.m. i en låttext?

I t.ex. Ni**as in Paris sjunger Jay Z och Kanye West följande:

Doctors say I'm the illest

'Cause I'm suffering from realness

Got my niggas in Paris

And they going gorillas, huh!?

Hade det varit skillnad rent juridiskt om någon av annan hudfärg hade sjungit denna sången, t.ex. en ledare för vit-makt rörelsen?

Vem är det som isåfall begår brottet - personen som har skrivit låten och lagt upp den för streaming på t.ex. youtube eller personen som spelar den inför andra på en privat fest eller på en bärbar högtalare på en fullpackad strand?

Tack på förhand

7D Ängskolan, Marks kommun.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hets mot folkgrupp regleras i 16 kap 8 § Brottsbalken. För brottet krävs:

1. ett uttalande eller annat meddelade som sprids

2. och som hotar eller uttrycker missaktning för

3. folkgrupp

4. med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

För att det ska vara fråga om hets mot folkgrupp, ska spridning ha skett till en större grupp. Vidare krävs uttryck för missaktning. Missaktning kan bestå i nedsättande omdömen mot en folkgrupp. De uttryck som du nämner skulle troligtvis falla inom ramen för brottet. Här får man även beakta textens kränkande innehåll och storleken av spridningen. Vem som uttalar dessa uttryck kan ha betydelse för straffbedömningen.

För att brottet ska anses vara fullbordat ska texten komma till spridning, den som skriver en text utan att publicera den, kan således inte göra sig skyldig till brottet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare