Hej, finns det ngn s.k. "sol och vår" paragraf?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsbalken 12 kap. 1 § skulle kunna kallas för en "sol och vår"-paragraf som kan användas vid skilsmässa.

Utgångspunkten är att makar vid skilsmässa ska dela lika på den totala egendomen, men om detta skulle vara orimligt med hänsyn till äktenskapens längd, makarnas ekonomiska förhållanden och andra omständigheter, så kan maken med större egen egendom få behålla mer av den. Skulle t.ex. en av makarna ingått i äktenskapet med syftet att endast få pengar/egendom, kan denna § delvis ge skydd åt den andra maken.

Normalt sett brukar ett äktenskap som inte varat i längre än fem år (inklusive tidigare samboskap) kunna aktualisera denna regel. Ju kortare tid äktenskapet varat desto mer av sin egen egendom brukar maken få behålla.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare