Hävande av faderskap i samband med rätt att taga arv

Jag har blivit förmögen och oroar mig nu för hur pengarna skall fördelas mellan mina barn. Min son omkom för några år sedan och efterlämnade sig en dotter. Trots att han skrivit på faderskapet så tvivlade han, eftersom mamman till barnet hade andra förbindelser. Hon hotade att lämna honom om han inte skrev på. Vi har efter dödsfallet ingen kontakt med flickan. Min önskan är att få inskrivet i testamentet att flickan skall lämna DNA som kan bevisa att hon verkligen är min sons dotter och därmed har arvsberättigande efter mig. Kan jag lagligen göra så ?

Lawline svarar

Hej,

Med hjälp av testamente kan arvlåtaren påverka vilka som erhåller hans eller hennes efterlämnade egendom och med vilken rätt. Det går emellertid inte att ålägga arvsberättigade att avlägga biologiska släktprover som en förutsättning för att taga del av arvet. Detta beror på att faderskap är en rättsstatus som, för sin giltighet / ogiltigt, måste erkännas av staten. Eftersom faderskapet till dottern är bekräftat och er son numera är avliden innehar dottern sålunda den rättsliga ställningen som arvtagare efter er.

Det finns en regel i Föräldrabalken som möjliggör att arvingar efter en avliden far väcker talan mot dennes barn, angående ett hävande av faderskapet. Den processen skulle emellertid påbörjats vid er sons bortgång eftersom fristen för att få starta en sådan process löper ett år efter faderns död.

Det ni kan göra genom testamentsförordnande är att begränsa dotterns rätt till arv. Beroende på hur många laglottsberättigade arvingar ni har så kommer dottern erhålla högst hälften av er kvarlåtenskap och minst en lika stor del av halva kvarlåtenskapen, delat med övriga bröstarvingar. Övriga delen av er förmögenhet kan ni alltså fritt disponera efter eget tycke genom att upprätta ett testamente.

Har du ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare