FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/03/2016

Häva ett kontaktförbud

Min man fick kontaktförbud,kan jag avbryta det jag behöver inte längre

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

När det rör sig om kontaktförbud så blir lag (1988:688) om kontaktförbud tillämplig. Enligt 23 § får åklagaren ändra eller häva ett beslut om kontaktförbud på grund av ändrade förhållanden. Beslutet kan av åklagaren ändras eller hävas oberoende av om det meddelats av åklagaren eller rätten. En fråga om att häva ett kontaktförbud kan tas upp av åklagaren på eget initiativ eller på begäran av någon av personerna som beslutet rör. I detta fall så rör ju kontaktförbudet dig, varför du skulle kunna ta upp frågan om att häva kontaktförbudet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på LawLine.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare