Hastighetsöverträdelse - Vad gäller?

Hej Jag är tacksam för råd och coachning här. Jag har 1 hastighetsöverträdelse 22 april 2022. Jag har kört bil i 17 år och det är första gången som jag får hastighetsöverträdelse. Jag missade att en 50 väg blev 30 och körde 47 km/tim i 30 väg. Jag har fått preliminärt beslut för varning Skäl för varning: ''Du har gjort dig skyldig till fortkörning och överträdelsen är allvarligt. Man kan få en varning i stället för återkallelse om det finns särskilda skäl. Vi har bedömt att det finns skäl för varning utifrån vilken hastighetsbegränsning som gäller och hur mycket för fort du kör. se 5 kap.3 ss 4 och 9 ss körkortslagen (1998:488)...''. Ska jag godkänna detta? det står: "Anger skälen om du inte godkänner beslutet om varning". Jag vet inte om det går och motivera att jag ska inte få varning. Jag är fortfarande i chock. Tack Mvh Mandana

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är körkortslagen (KörkL). Det korta svaret på din faktiska (och egentligen enda) fråga lyder att det inte torde gå att motivera en icke utdelad varning. I vart fall inte baserat på den aktuella hastighetsöverträdelsen, vilken, såvitt jag kan bedöma, inte heller kan ses som ringa. I värsta fall hade du ju kunnat stå inför ett beslut om körkortsåterkallelse (se lagtexten nedan).

Enligt 5 kap. 3 § 4 p. KörkL gäller nämligen att ett körkort ska återkallas, om körkortshavaren, dvs. du, vid förande av ett motordrivet fordon har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa.

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det i och för sig ganska svårt att kunna uttala någonting med säkerhet. Men generellt kan ändå sägas att körkortsfrågan i varje enskilt fall ska avgöras efter en helhetsbedömning av överträdelsens svårhetsgrad från trafiksäkerhetssynpunkt. Om omständigheterna med styrka talar för att någon faktisk trafikvara aldrig förelegat bör överträdelsen inte leda till någon återkallelse, vilket möjligen kan ha varit fallet i din situation.

Skulle överträdelsen helt och hållet bero på ett tillfälligt förbiseende kan handlandet eventuellt räknas till de ringa fallen. Tidpunkten liksom omgivningen i övrigt kan också få betydelse för körkortsfrågan. Exempelvis ses en hastighetsöverträdelse vid skola som allvarlig och än mer allvarlig om den sker under dagtid, dvs. när elever befinner sig på och/eller i direkt anslutning till skolan, medan en fortkörning kvällstid utanför samma skola kan inte utan vidare betraktas som ett lika klandervärt beteende.

När det gäller varning kan för övrigt följande anföras. I 5 kap. 9 § 1 st. KörkL sägs att istället för att körkortet återkallas ska körkortshavaren varnas i sådana fall som avses i 3 § 26, om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd. Precis som påpekades inledningsvis har jag svårt att se att det skulle föreligga några legitima skäl att helt underlåta att initiera ett körkortsingripande. Du har ju trots allt kört alldeles för fort på en s.k. 30-sträcka.

Däremot bedömer jag att en ”varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd” i den nu uppkomna situationen och på det sätt som avses i lagtexten, dvs. goda skäl att låta körkortsingripandet stanna vid en varning och därmed helt undvika ett sådant i form av en återkallelse. Och detta för att det sannolikt aldrig har varit fråga om ett medvetet risktagande ifrån din sida och för att vem som helst på grund av en tillfällig ouppmärksamhet kan göra sig skyldig till en enstaka trafiköverträdelse utan att vederbörande för den skull visat bristande vilja och/eller förmåga att följa trafikreglerna. Men en varning är som sagt och enligt min mening fortfarande svår att komma ifrån.

För exempel från vägledande praxis på området, se Högsta förvaltningsdomstolens (HFD) avgöranden RÅ 1994 ref. 70 och RÅ 1996 ref. 11

Notis: HFD styr rättspraxis på förvaltningsrättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar HFD s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (förvaltningsrätter och kammarrätter) informellt har att följa. HFD hette tidigare Regeringsrätten varför äldre domar har refererat som börjar på "RÅ".

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare