FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/07/2020

Har vårdnadshavare informationsskyldighet gentemot varandra?

Vi är separerade och har gemensam vårdnad om 2 barn på 4 och 8 år. När barnen ska med pappa på utlandsresor pappa till barnen nekar mig att besvara på mina olika frågor och blockar mig på sms, Messenger osv. Jag undrar om jag har rätt att veta vilka resmål ska de till, vilket flyg eller färja tar dem ?

Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad finns det inte någon generell skyldighet för den ena föräldern att delge den andre föräldern information om var barnen befinner sig under tiden de vistas hos denne.

Kortare resor med barn kan genomföras utan att den ena föräldern informerar den andra vårdnadshavaren om dessa. Vid resor som varar under en längre tidsperiod kan samtycke krävas från den andre vårdnadshavaren för att barnen ska tillåtas åka med på resan. Då det inte framgår i din fråga hur långa utlandsresor det rör sig om så kan det vara så att pappan bör söka ditt samtycke till att ta med era barn på resor. För att du ska kunna samtycka till en längre resa bör du rimligen få reda på information kring resmålet. Sammanfattningsvis gäller dock att du inte har en generell rätt att veta var barnen ska åka någonstans eller hur de tar sig till resmålet när de är hos pappan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare