Har syskonbarnbarn rätt att ärva om det inte finns något testamente?

Om man går bort och det inte finns testamente och inte far och mor och inte några far och morföräldrar ingen sambo eller maka heller och inga barn. Men det finns en syster i livet och 10 syskon som avlidit, och massa syskonbarn i livet, finns även syskonbarn som avlidit som har barn. Ärver även syskonbarns barn utav den del som det avlidna syskonet skulle ha?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om syskonbarnbarn har rätt att ärva om det inte finns ett testamente eller andra arvsberättigade arvingar. Regler om hur arvet ska fördelas återfinns i 2 kap. ärvdabalken (ÄB). Jag kommer därför att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga. Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att arvlåtaren inte hade någon maka eller testamente.

Vem ärver först?

Den legala arvsordningen

När det inte finns något testamente fördelas arvet enligt den legala arvsordningen i 2 kap. ärvdabalken. De grupper av personer som har rätt att ärva delas in i tre olika arvsklasser. Det finns alltså en bestämd ordning i vilken man ska ärva enligt lag. Jag kommer att behandla de arvsklasserna som är relevanta för dig under rubrikerna nedan.

Den första arvsklassen

Bröstarvingar

I den första arvsklassen finns arvlåtares bröstarvingar (barn). Dessa ärver först eftersom de är arvlåtarens närmaste arvingar (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Bröstarvingarna tar lika stor arvslott och ska alltså dela lika på arvet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Bröstarvingars arvsrätt är underordnad makes arvsrätt (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Eftersom det inte finns någon maka i ditt fall, kommer jag inte att behandla denna situation närmare. Den första arvsklassen är en öppen arvsklass. Detta innebär att arvsklassen måste vara uttömd innan man kan gå vidare till nästa arvsklass. I det fall någon bröstarvinge är avliden så träder den avlidne bröstarvinges avkomlingar in, d.v.s. arvlåtarens barnbarn enligt den s.k. istadarätten. Detta innebär att barnbarn ärver den del som skulle ha tillfallit arvlåtarens bröstarvinge om han eller hon var vid livet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Om det finns fler barnbarn ska arvet fördelas lika mellan dem.

Jag förtydligar detta med ett exempel. Vi utgår ifrån att den avlidne (A) efterlämnar en förmögenhet om 1 000.000 kronor. A har två barn och två barnbarn (ett från vartdera barnet). Om båda barnen lever får de 500.000 kronor var och barnbarnen 0 kronor. I det fall båda barnen är döda, träder barnbarnen i sina föräldrars ställe och ärver 500.000 kronor var.

Om endast ett av A:s barn har avlidit, ärver det barnbarnet sin förälders andel. A:s ena barn som är vid livet får då 500.000 kronor och det ena barnbarnet får 500.000 kronor.

Av din fråga framgår att det inte finns några barn, jag kommer därmed inte att behandla denna situation närmare. Den är dock värd att nämna eftersom den andra arvsklassen (som berör din situation) först blir aktuell när den första arvsklassen är helt uttömd.

Den andra arvsklassen

Föräldrar och syskon

Om arvlåtaren avlider utan att efterlämna några barn eller andra avkomlingar så får man gå vidare till den andra arvsklassen som består av arvlåtarens föräldrar samt deras avkomlingar d.v.s. arvlåtarens syskon, syskonbarn o.s.v. Föräldrar äver i första hand och därefter syskon. Av din fråga framgår att varken fadern eller modern är vid livet. Eftersom båda föräldrarna är avlidna ska vi undersöka om det finns några syskon som kan ärva i stället (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Systern som är vid livet kommer att ärva sin del medan de 10 avlidna syskonens barn kommer att ärva sina föräldrars andelar. Den andra arvsklasserna är också, likt den första arvsklassen, en öppen arvsklass. Det finns alltså inte någon gräns för hur nära släkt man ska vara utan man har rätt att ärva så länge man befinner sig i rakt nedstigande led. Jag ska försöka förtydliga detta under rubrikerna nedan.

Om syskon avlidit

I det fall ett syskon har avlidit och inte efterlämnat några barn så delar övriga syskon på det syskonets del av arvet. Om ett syskon däremot har avlidit och har barn så träder dessa i sin förälders ställe och ärver alltså det syskonets del. Av din fråga framgår att 10 syskon har avlidit men att det finns en massa syskonbarn i livet. I en sådan situation där det finns fler syskonbarn ska arvet fördelas lika mellan dem.

Om syskonbarn avlidit

I det fall även ett syskonbarn har avlidit så träder det syskonbarnets barn (syskonbarnbarn) i dess ställe och ska dela lika på syskonbarnets del. Svaret på din fråga är alltså att syskonbarnbarn har rätt att ärva om varken syskonet eller syskonbarnen är vid livet.

Exempel utifrån andra arvsklassen

Jag tar ett exempel för att illustrera hur en fördelning av arvet skulle kunna se ut om arvet som ska fördelas uppgår till 150.000 kronor. Vi utgår ifrån att arvlåtarens föräldrar är avlidna men att arvlåtaren efterlämnar 10 syskon. Om alla syskon är vid livet ska arvet delas lika mellan dem, varje syskon ska erhålla sin del om 15 000 kronor (150.000/10 = 15.000).

Vi utgår nu i stället från att två av arvlåtarens syskon (A och B) är avlidna. A har ett barn och B har tre barn. I en sådan situation kommer A:s enda barn att ärva hela sin förälders andel. B:s tre barn kommer att ärva sin förälders andel med lika delar. Arvet fördelas då i stället så att A:s enda barn får 15.000 kronor och B:s tre barn får 5.000 kronor var (15.000/3 = 5.000).

Slutligen utgår vi från att både syskonet A är avliden och A:s enda barn (syskonbarnet C). C efterlämnar två barn. I en sådan situation kommer de två syskonbarnbarnen att ärva sin förälders andel med lika delar och därmed erhålla var sin andel om 7.500 kronor (15.000/2 = 7.500).

Sammanfattning

Syskonbarnbarn tillhör den andra arvsklassen och har rätt att ärva enligt istadarätten. Om något syskon är avliden så träder det avlidna syskonets avkomlingar i dess ställe och detta sträcker sig även ner till syskonbarnbarn. Syskonbarnbarn träder alltså i det avlidna syskonets ställe. I det fall det finns fler syskonbarnbarn ska arvet fördelas lika mellan dem.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare